Πέμπτη, 12 Μαρτίου 2015

Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, ο γύρος του κόσμου σε 10 μέρες. Του Βασίλη Κεχαγιά από alterthess


Δεν υπάρχει πιο φθηνό, ετήσιο ταξίδι για τους Θεσσαλονικείς από το Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, το οποίο μπορεί να μην αλλάζει ακριβώς την άποψή μας για το σινεμά, αλλάζει όμως την αντίληψή μας για τον κόσμο. Το ντοκιμαντέρ ως κινηματογραφικό είδος έχει τα δικά του αδιέξοδα, εμφανίζεται φορές-φορές εκφραστικά στομωμένο, διαθέτει όμως πάντα τη δυνατότητα να μας εκπλήξει θεματολογικά. Αυτές ακριβώς τις θεματολογικές εκπλήξεις αναμένουμε να δοκιμάσουμε και φέτος, από τη στιγμή, μάλιστα, που κάποιες από τις ταινίες οι οποίες θα συναντηθούν με το βλέμμα μας φιλοδοξούν να συναντηθούν και με τα τρέχοντα προβλήματά μας.
Για παράδειγμα στην κατηγορία των ελληνικών ντοκιμαντέρ η οικονομική κρίση εξετάζεται κατά περίπτωση, είτε με την "Agora" του Γιώργου Αυγερόπουλου είτε με την επίσκεψη της Σταυρούλας Θεοδωράτου στο Πέραμα, με το "Ψάρι στο βουνό", είτε πάλι με το "Νon omnis morian" της Θεοδοσίας Γραμματικού να περιφέρεται ανάμεσα στους απεργούς της Ελληνικής Χαλυβουργίας. Και ποιός καλύτερος τρόπος να συναντηθείς με τη "Φασισμός Α.Ε." από το να εμπιστευθείς τις εικόνες του Άρη Χατζηστεφάνου, όταν υπάρχει ως εγγύηση η σαββατιάτικη φωνή του στο "Κόκκινο". Και δίπλα στο φασισμό, όχι τυχαία το ποδόσφαιρο με το "WHAT POLITICA" του Τάσου Αλευρά ή πάλι - σε ειδική εκδήλωση την Πέμπτη 19 Μαρτίου - το "Εδώ έξω" του Θωμά Κιάου να προσεγγίζει τη χώρα μας ως χώρα εξωτική για μας τους ίδιους.
Κι επειδή, όπως και να’ χει η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα με ανθρωπιστική κρίση, ένας από 'δω, ο καλός ντοκιμαντερίστας Βαγγέλης Καλαμπάκας φτάνει στην Αφρική για να μας διαβεβαιώσει ότι "Ο Θεός δε μοιράζει καραμέλες". Και κάποιοι από έξω ταξιδεύουν στην Ελλάδα, προκειμένου να αποδείξουν ότι υπάρχει πνευματική παραγωγή εν μέσω κρίσης. Όπως ο επίσης καλός σκηνοθέτης Νικολά Οτεμάν που έρχεται στα μέρη μας για να συστήσει στον κόσμο του λογοτέχνες Πέτρο Μάρκαρη, Χρήστο Χρυσόπουλο και Έρση Σωτηροπούλου.
Πάντως, αν κάποιες αποτελούν εγγυημένες ντοκιμαντερίστικες υπογραφές αυτές ανήκουν στον Χούμπερτ Ζάουπερ και στον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον. Ο πρώτος έχει υπογράψει τον πολυβραβευμένο "Εφιάλτη του Δαρβίνου", στη λίμνη Βικτώρια της Τανζανίας, όπου εμφανίζονται τα πρώτα βήματα του Homo sapiens, αλλά και η εκμετάλλευση της αλιείας από τη δυτική εξέλιξη του Homo sapiens. Ο Σόλομον έχει γυρίσει το "Καπιταλισμός, μια βελτιωμένη φόρμουλα" και τα "Ψυχρά κύματα", μια γνωριμία με το Radio Free Europe, το οποίο ίδρυσε η CIA το 1950. Το σύνολο του έργου των δύο σκηνοθετών θα το γνωρίσουμε μέσα από εφιεώματα.
Ως φιρμάτα ονόματα στον κατάλογο του Φεστιβάλ, δε θα δυσκολευτούμε να εντοπίσουμε τον Βιμ Βέντερς με το "Αλάτι της γης" να συνομιλεί με τον βραζιλιάνο φωτογράφο Σεμπαστιάο Σαλγκάδο, ενώ ο πιο φρέσκος Τζόσουα Οπενχάιμερ φτάνει ως την Ινδονησία γιά να σκηνοθετήσει το καλύτερο φιλμ του δεκαημέρου, το "Look of silence". Κι ένας Έλληνας με τη δική του ιστορία στο είδος, ο Φιλιππας Κουτσαφτής, μετά την Ελευσίνα της "Αγέλαστης πέτρας", κατηφορίζει με το "Χαίρε, Αρκαδία".
Τη φαντασία εξιτάρει, ωστόσο, το φιλμ "Ρepe Magica" του Γερμανού Χάιντε Σπεκόνια, μια γνωριμία με τον φτωχότερο πρόεδρο του πλανήτη, τον Ουρουγουανό Χοσέ Μπουχίκα. Την ξαναμμένη φαντασία μας υπόσχεται να την κοπάσει το Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που ξεκινάει Παρασκευή, στις 7.30 η ώρα, με την "Επιχείρηση χιπ χοπ" του Νεοζηλανδού Μπριν Έβανς. Το έργο ανήκει στην ενότητα "Μουσική και χορός", ίσως την πιο αδιάφορη σε μέρες που ελάχιστη διάθεση για χορό έχουμε.
πηγή:http://alterthess.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου