Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2015

Δόμνα, η ταβέρνα θρύλος στον Άγιο Παύλο της Θεσσαλονίκης, γράφει ο Τάσος Ορφανίδης

Τάκης Νικολαίδης όρθιος τρίτος από δεξιά μπροστά στο άγαλμα σε παρέα με τον πατέρα μου και τους φίλους τους στην γειτονιά
Πίσω απ’ τα πανεπιστήμια στην περιοχή της Πάνω Πόλης στον Άγιο Παύλο, από το 1943 λειτουργούσε μια ταβέρνα, αρχικά με το όνομα «ρεματάκι» που αργότερα  το 1952 μετονομάστηκε σε Δόμνα. Έφερε το όνομα της μάνας του ιδιοκτήτη Τάκη Νικολαίδη που έφυγε νέα.

Ήταν δίπλα στο σπίτι μου το πατρικό. Εκεί μπροστά έπαιζα με τον Χρήστο και τον Κώστα, τους γιούς του ιδιοκτήτη. Εκεί δούλεψε ένα φεγγάρι σερβιτόρος ο πατέρας μου, για να συμπληρώσει το μεροκάματο. Κάθε βράδυ μετά το κουρείο περνούσε για μια ρετσίνα απ΄ την Δόμνα και μετά στο σπίτι. Δίπλα ήταν το μπακάλικο, εκεί έμαθα τι σημαίνει πίστωση με το τεφτέρι. Ορνιθοσκαλίσματα που μόνο ο μπακάλης τα έβγαζε αλλά τίμιες δουλειές, δεν υπήρχε παράπονο.

Ο Τάκης για την εποχή του ήταν πολύ ψηλός. Μου έλεγε ο πατέρας μου ότι όταν πήγε  στον στρατό  δεν του έβρισκαν αρβύλες στο νούμερο του για να φορέσει. Τίμιος άνθρωπος με αριστερές ιδέες, πεπεισμένος για το δίκαιο έδινε τον δικό του αγώνα. Αγαπητός στην νεολαία το μαγαζί του έγινε στέκι φοιτητικό αλλά όχι μόνο. Κυνηγημένος για τις ιδέες του,μαζεύονταν για ν’ακούσουν την εποχή της χούντας Θεοδωράκη και ότι άλλο απαγορευμένο ήταν. Του την είχαν στημένη αλλά αυτός δεν χαμπάριαζε. Όλοι πέρασαν απ’ εκεί επώνυμοι και ανώνυμοι. 

Η φοιτητική περίοδος έφερε πολλούς επώνυμους στο κατώφλι του όταν υπήρξαν φοιτητές. Αργότερα κανείς δεν ξεχνούσε την ταβέρνα Δόμνα και τον Τάκη τον ψηλό. Η ρετσίνα του κεχριμπαρένια από βαρέλια που τα είχε στο βάθος του μαγαζιού στα βράχια όπου έρεε πηγή. Γι’ αυτό ήταν η καλύτερη ρετσίνα.

Όταν τα χρόνια πλέον βάραιναν στους ώμους αυτός κάθε μέρα αν και κλειστή η ταβέρνα κάθονταν εκεί για μια καλημέρα και το καλαμπούρι.

Μετά το μεγάλο του ταξίδι, ένα από τα παιδιά του ο Κώστας που χει την ταβέρνα «Καμάρες» πίσω απ’ την Ροτόντα , έρχεται κάθε Τρίτη και το ανοίγει για τους φίλους του πατέρα του. 

Φίλοι του δεν ήταν μόνο οι συνομήλικοι του αλλά κάθε νέος που πέρασε τα φοιτητικά του χρόνια στην Θεσσαλονίκη κι έγινε θαμώνας της Δόμνας.Οι προσωπικότητες σήμερα πολλές που διάβηκαν το κατόφλι του δοκίμασαν την ρετσίνα του και κάνανε πλάκα μαζί του.  Προσωπικότητα ήταν και ο ίδιος ο Τάκης Νικολαίδης. Όσοι μαζεύονταν στο στέκι του παίρνανε απ' το φως του. 

Τάσος Ορφανίδης 


 περισσότερα από την συνέντευξη του Τάκη Νικολαίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΔΟΜΝΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΑ Ο μύθος της ... - Athens24






5 σχόλια:

  1. Μπράβο αδελφέ μου αυτά τα βίντεο είναι ολόκληρη ιστορία ,που τα έχεις βρει , πρέπει να έχει και άλλα βίντεο , όπου τα έχω δει από αναμετάδοση κρατικού καναλιού .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τάσο μας, είσαι ε κ π λ η κ τ ι κ ό ς .-

    Σ`ευχαριστούμε από τα βάθη της ψυχής μας για την ονειρική βόλτα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ευχαριστώ για τα σχόλια σας η ταβέρνα αυτή είναι ιστορία πάνω από μισό αιώνα φυλάει στα σωθικά της αναμνήσεις γενεών και ότι ντοκουμέντο βρίσκεται σήμερα μεταφέρει εικόνες του τότε που δεν συναντώνται σήμερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ήμουν κι εγώ εκεί!!! Να είσαι καλά βρε Τάσο μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή